Rakan Farhan – A Fan Club


Rakan Farhan on the move…..
June 26, 2008, 6:38 am
Filed under: Music | Tags: , ,

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Semenjak siapnya laman blog ni, aku dan beberapa rakan Farhan yang lain dengan giatnya sibuk mempromosikan Rakan Farhan kepada kenalan² kitaorang. Kalau boleh kitaorang nak create awareness dikalangan masyarakat Malaysia tentang kewujudan Akademi Nasyid ni. Ada juga yang tak tahu wujudnya Akademi Nasyid. Aduh, ni mesti tak layan TV9 ni…… Ada juga yang tak layan nasyid. Aku akui semenjak kebelakangan ni, kurang sikit lagu² nasyid berkumandang di corong² radio mahupun di layar² televisyen. Irama nasyid ni seolah² tenggelam-timbul plak fenomenanya. Tapi tak lama kemudian, TV9 terbitkan rancangan Carta Nasyid yang bersiaran pada hari Sabtu jam 12.30 tengahari kalau tak silap aku. Aku kadang² tertonton jugak rancangan ni kalau bersantai² di rumah. Bagi aku, baguslah ada rancangan seumpama ni. Masyarakat zaman sekarang, terutamanya remaja² dan budak² kecil yang sedang membesar, dah tak denagar nasyid² ni. Semua dah disogokkan dengan pop, R&B, rap, hip-hop, dan segala macam jenis lagu yang kebanyakannya diimport dari luar negara. Bukanlah aku kata takleh dengar, aku pun dengar juga lagu² sebegitu cuma aku agak terkilan kalau melihatkan pengaruh muzik yang diaorang dengar tu terbawa² dalam kehidupan seharian.

Sebab tu sekarang tak susah nak tengok budak² Melayu ber’shuffle’ (sejenis tarian), bertopi senget, dan segala macam pe’el lagi. Kadang² pakcik makcik pun geleng kepala dan tepuk dahi melihatkan keletah diaorang. Aku macam rindukan plak zaman² Raihan, Rabbani, dan Hijjaz mula² mempopularkan kembali lagu² nasyid ke aliran mainstream. Masa tu kita boleh tengok anak² kecil dan segolongan besar budak² sekolah rendah mahupun menengah mengalunkan lagu² nasyid. Pakcik makcik pun tak ketinggalan. Lagu² nasyid masa tu sangat catchy, so bila dah selalu jadi alunan suara, secara tak langsung dakwah yang dibawa tersebar dengan luas lagi mudah. Pertandingan nasyid pun masa tu bersepah². But it is not always long-lasting kan? Industri muzik kat Malaysia ni pun susah nak memungkinkan segalanya…..

Tapi aku memang minat sangat dengan Rabbani, like forever!!! (Lobi² Ustaz Asri – Pengetua Akademi Nasyid) Aku memang diehard fan KRU, so bila KRU terbitkan album Rabbani, aku dah agak Rabbani akan hidangkan produk² nasyid yang memang terbaik, lain daripada yang lain. And was I wrong?! Heh….. Sebab tu Rabbani boleh menang award² AIM bertahun², berturut². Rabbani memang the best!!!

Sebenarnya aku patut masukkan lagi banyak post tapi takde material lagi. Kawan kepada abang Shah nak jumpa aku esok malam (26 haribulan) untuk bincangkan material² baru untuk disumbatkan ke dalam weblog ni. I’m looking forward to it as tak banyak yang aku tau lagi pasal Farhan ni secara detail. Apa yang aku boleh khabarkan sekarang ialah selain kemunculan weblog ni, aku juga dah mulakan pembuatan banner² mini. Kobau plak tengah berusaha nak siapkan design bunting baru. Shah sendiri pun sibuk ke hulu ke hilir cuba contribute material² yang berkaitan untuk mengembangkan lagi pergerakan Rakan Farhan. Just pray to Allah s.w.t. that our on-going effort ni berbaloi, at least biar nampak hasilnya sendiri oleh kumpulan Farhan sebab kitaorang taknak jaja nama sahaja tapi kosong, takde effort or what-so-ever (takde banner or bunting lagi teruk).

So to all Rakan Farhan, jumpa anda di Sri Pentas 2, Plaza Alam Sentral, Shah Alam pada Sabtu ni, 28 Jun 2008 jam 7.30 malam. Bagi yang menonton di rumah, jangan lupa bagi sokongan melalui SMS anda!!! Vote for Farhan, AN<space>FARHAN dan hantar ke 33399.

-are-


Leave a Comment so far
Leave a comment



Leave a Reply

